Music in the EU 2025: A Growth Engine
IFPI heeft de tweede editie van hun vlaggenschip EU-gerichte rapport gepubliceerd, Music in the EU 2025: A Growth Engine. Het is gebaseerd op data uit IFPI's Global Music Report gepubliceerd in maart dit jaar. Music in the EU biedt een diepgaande blik op de muziekmarkt van de EU, met IFPI's eigendomsdata, evenals inzichten van vooraanstaande Europese muziekdirecteuren en beleidsaanbevelingen ter ondersteuning van de voortdurende groei en wereldwijde succes van Europa's muziekindustrie.
Op basis van data uit IFPI's Global Music Report 2025 (gepubliceerd in maart dit jaar), tonen de bevindingen dat de opgenomen muziekomzet in de EU €5,7 miljard heeft bereikt, met een jaar-op-jaar groei van +9,1%.
De omzetgroei van de industrie in de EU was meer dan dubbel die van de Verenigde Staten en overtrof de gecombineerde omzetgroei van de Verenigde Staten, China en Brazilië. De groei in de EU werd gedreven door een sterke stijging van abonnees en prijsverhogingen door streamingplatforms. De EU is nu goed voor meer dan een vijfde van de wereldwijde opgenomen muziekomzet, aangedreven door fanengagement, stijgende betaalde streamingabonnementen en een golf van thuisgekweekt talent.
Music in the EU 2025: A Growth Engine, duikt dieper in de data gepubliceerd in IFPI's Global Music Report. Het biedt een diepgaande blik op de muziekmarkt van de EU, met IFPI's eigendomsdata, evenals inzichten van vooraanstaande Europese muziekdirecteuren en beleidsaanbevelingen ter ondersteuning van de voortdurende groei en wereldwijde succes van Europa's opgenomen muziekindustrie.
Het rapport toont aan dat betaalde streaming een motor voor groei blijft in de EU, goed voor 77,4% van de totale omzetgroei. Tegelijkertijd ervaren binnenlandse artiesten in EU-lidstaten sterk commercieel succes – zij verschijnen gemiddeld vaker in de jaarlijkse top 10-lijsten van hun eigen land dan het wereldwijde gemiddelde. Dit succes is gebouwd op aanhoudende investeringen van platenlabels, die in 2024 alleen al wereldwijd in totaal US$8,1 miljard (ongeveer €7,5 miljard) investeerden in A&R en marketing, wat 30% van hun omzet voor het jaar vertegenwoordigt.
Er is echter potentieel voor verdere groei. Hoewel de EU-muziekmarkt goed presteert, is de penetratiegraad van streamingabonnees in de EU veel lager dan die van andere toonaangevende markten.
Om Europa's opgenomen muzieksucces duurzaam te maken voor de lange termijn, roepen muziekindustrieleiders de EU op tot beslissend handelen. Om de toekomst van muziek in Europa veilig te stellen, moeten vijf beleidsprioriteiten worden aangepakt:
Erken het vitale werk van muziek in de EU
Ondersteun een concurrerende marktplaats voor muziek in Europa
Zorg ervoor dat AI en creativiteit samen groeien en bloeien
Bescherm de muziek van artiesten
De EU zou sterk auteursrecht in Europa en daarbuiten moeten bevorderen